Gravel do 6000 zł — jaki model wybrać?
Dla wielu osób budżet 6000 zł na rower może wydawać się całkiem spory. Nie ulega wątpliwości, że w tej kwocie dostaniemy bardzo dobry rower, ale czy gravel? Waga, rama, hamulce, osprzęt… pojawia się coraz więcej wymagań i potrzeb, a każda możliwość ulepszenia kusi możliwościami. Wybór staje się twardym orzechem do zgryzienia. Skupmy się na podstawowych elementach, które są kluczowe. Wybierzmy gravel do 6000 zł, który będzie odpowiedzią na często pojawiające się pytanie: jaki gravel na początek?
Gravel do 6000 zł — czego możesz się spodziewać w tym budżecie?
Gravel do 6000 zł najczęściej bazuje na aluminiowej ramie, jednak w wielu przypadkach można spotkać w pełni karbonowy widelec. Ramę każdego gravela wyróżnia spory prześwit na opony, który oferuje dużą swobodę pod kątem jej szerokości. Ramy rowerów gravelowych posiadają dodatkowe mocowania na błotniki, bagażniki i bidony. Lekka rama to marzenie każdego kolarza, jednak w tym budżecie gravel będzie ważyć około 11-12 kilogramów.
Pod względem osprzętu można zauważyć duże zróżnicowanie. W gravelach do 6000 zł spotkamy zarówno grupy szosowe, takie jak np. Shimano Tiagra, Sora lub Claris z mechanicznymi hamulcami tarczowymi. Jednocześnie można trafić na modele z hydraulicznymi hamulcami z serii GRX, która powstała specjalnie do jazdy w zróżnicowanym terenie. Jeśli przewaga GRX nie powoduje oszczędności na innych komponentach, to najlepszy wybór ze względu na większy zakres przełożeń, skuteczniejsze hamowanie i lepszą modulację.
Czy wszystkie gravele mają kierownice typu baranek? To najczęściej spotykane rozwiązanie, ponieważ dobrze sprawdza się podczas szybkiej i długodystansowej jazdy. Szczególnie wyróżniają się kierownice gravelowe z flarą, które rozszerzają się w dolnym chwycie. Oferują stabilność i lepszy chwyt w terenie. Na rynku spotkamy również gravele z prostą kierownicą, które na pierwszy rzut oka można pomylić z rowerami crossowymi czy fitness.
Gravel dla początkujących — dlaczego warto wybrać właśnie niego?
Większość rowerzystów choćby bardzo chciała, nie zawsze może pozwolić sobie na posiadanie kilka rowerów. Pytanie, jaki gravel na początek często zadają osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z rowerem i nie mają do końca zdefiniowanych preferencji. Gravel to wszechstronny rower, który pozwoli na jazdę zarówno po asfalcie, jak i nieutwardzonych drogach. To dobry wybór dla osób, które nie wykorzystają potencjału roweru górskiego — nie jeżdżą kamienistymi, pełnymi korzeni trasami i częściej wybierają gruntowe, leśne ścieżki i asfalt.
Gravel do 6000 zł — dodatkowy rower treningowy?
Gravel to nie tylko sprzęt dla początkujących. Przekonało się do niego wielu amatorów szosy. Dla wielu kolarzy to bardziej komfortowa forma treningu i odpoczynek od bardziej wymagającej geometrii roweru wyścigowego. Dla zaawansowanego użytkownika gravel do 6000 zł może być tzw. zimowym rowerem. Jazda w deszczu, śniegu, a zwłaszcza po posypanej solą drodze nie będzie zbyt łaskawa dla wyścigowej szosy. Warto wybrać rower, który przetrwa grosze warunki.
Gravel ma możliwość zamocowania pełnych błotników, które sprawią, że pranie ubrań będzie zdecydowanie łatwiejsze. Nie zapominajmy o szerszych oponach, które będą zdecydowanie lepiej trzymać się drogi. Gravel do 6000 zł będzie już wyposażony w hamulce tarczowe, oczywiście najlepiej, jeśli będą hydrauliczne. W deszczową pogodę zachowają się znacznie lepiej od tradycyjnych hamulców szczękowych, dlatego możesz liczyć na pełną kontrolę nad rowerem. Sprawdź nasze propozycje i wybierz pierwszy gravel do 6000 zł.
Unibike Tier
Kross Esker 2.0
Trek Checkpoint ALR 3
Giant Revolt 2
Marin Gestalt 2
Kellys Soot 30