Obręcze rowerowe
Najczęściej wymieniane gdy uszkodzimy swoje koła po jeździe w trudnym terenie lub mocnej wywrotce. Jeżeli składasz koła swojego pomysłu to znajdziesz tutaj obręcze każdego rozmiaru i szerokości oraz na odpowiednią ilość szprych.
Obręcz rowerowa – fundamentalny element koła
Obręcze rowerowe są jednym z najważniejszych elementów koła rowerowego. To właśnie na nich montuje się opony. Obręcze rowerowe wyróżniają się między innymi się materiałami wykonania, profilem, szerokością czy przeznaczeniem.
Obręcz koła rowerowego – materiał wykonania
Rowerzyści, którym zależy na jak najniższej masie, sięgają po obręcze rowerowe wykonane z włókna węglowego. Niewiele ważą i doskonale tłumią drgania. Największą popularnością cieszą się obręcze aluminiowe, które stanowią kompromis między wytrzymałością a ceną.
Obręcze do roweru – jak je dobrać i na co zwrócić uwagę
Podstawą wyboru obręczy jest średnica koła, a następnie rozmiar dętki i opon rowerowych, które będziemy zakładać na obręcze. W przypadku rowerów górskich do niedawna standardem była średnica wynosząca 26”, która z czasem została wyparta przez 29” koła.
Aby zachować dobrą przyczepność w terenie, wykorzystuje się opony, których szerokość wynosi powyżej 2”. W kolarstwie górskim najpopularniejsze są obręcze aluminiowe, jednak zaawansowani zawodnicy, którzy ścigają się w zawodach XC, wybierają obręcze karbonowe.
W kolarstwie szosowym najczęściej spotykanym rozmiarem są koła 28”. Ważną kwestię stanowi wysokość obręczy, czyli tzw. stożka. Ma on wpływ na właściwości jezdne roweru – dynamikę i stabilność jazdy. Obręcze do rowerów szosowych powinny być również odpowiednio sztywne i lekkie.
W przypadku rowerów crossowych i trekkingowych dominują obręcze wykonane z aluminium. Pozwalają na komfortowe pokonywanie nierówności i płynną jazdę w lekkim terenie. Najczęściej mają średnicę 28”.
Podczas wyboru obręczy do roweru należy pamiętać również o ilości otworów na szprychy, które muszą zgadzać się z otworami w piaście rowerowej — pozwoli to prawidłowo zapleść koło. Oprócz tego należy zwrócić uwagę do jakich hamulców przystosowane są obręcze rowerowe – czy są to hamulce tarczowe, czy hamulce typu v-brake.
Niektóre obręcze rowerowe przystosowane są do systemu bezdętkowego, gdzie nie montuje się dętki – zastępuje się ją specjalnie uszczelnioną oponą.