Pedały rowerowe szosowe
Pedały zatrzaskowe szosowe
W rowerze szosowym każdy szczegół ma znaczenie. Tak samo jest w przypadku pedałów do roweru szosowego. Liczy się każdy gram, stabilne podparcie i mocowanie, które zapewni wydajne przenoszenie mocy. Najczęściej wybieranym systemem jest SPD-SL, czyli szosowy system Shimano. Na rynku znajdziemy również inne systemy np. od firmy Look, która pierwsza opatentowała pedały zatrzaskowe do szosy, czy Wahoo, który zrewolucjonizował podejście do pedałów szosowych, oferując dwustronne wpinanie.
Pedały rowerowe szosa - czym się charakteryzują?
Pedały zatrzaskowe szosowe w przeciwieństwie do pedałów MTB są jednostronne (na rynku znajdziemy już wyjątki takie jak np. pedały Wahoo). Klasyczne pedały szosowe są dużo szersze i posiadają większą powierzchnię styku, a także oferują lepsze podparcie. Energia generowana przez nogi jest lepiej przenoszona na napęd i zapewnia dużo lepszy transfer mocy. W przypadku pedałów szosowych ważna jest sztywność i wytrzymałość, która przekłada się na generowaną moc. Istotna jest również waga - pedały szosowe wykonane są z lekkich, zaawansowanych kompozytów lub carbonu.
Pedały do roweru szosowego - przykręcanie bloków
Dobre ustawienie bloków to podstawa komfortowej jazdy. Najpopularniejsze systemy takie jak SPD-SL czy Look, posiadają bloki przykręcane za pomocą 3 śrub. Jak przykręcić bloki rowerowe? Blok ustaw na bucie - trójkąt i pojedynczy otwór na śrubę wskazuje przód. Do wgłębienia w bloku powinieneś przyłożyć blaszkę mocującą, a następnie śrubkę. Przykręć je lekko kluczem imbusowym tak, aby można było dokonać korekty ustawienia. Przed wyjazdem na trening warto przejechać mały odcinek, aby sprawdzić, czy bloki są dobrze ustawione. Może się zdażyć tak, że będzie potrzeba korekta ich ustawienia.
Pedały szosowe - odpowiednia regulacja
Oprócz samej regulacji bloków, możesz zmienić również siłę potrzebną do wypięcia bloku z zatrzasku. Możesz ustawić od standardowego do lekkiego działania mechanizmu wypięcia, aby optymalnie dopasować go do swoich potrzeb. Jeśli jesteś początkującym kolarzem, lżejsze napięcie będzie dużym plusem i ułatwi wypinanie.